
59
V
ol

.1
5
 (

2
0
0
8
),

 p
p.

 S
5
9

 -
 S

7
8

 

NEPOSLUŠ(A)NOST RADIA
OD AGITPROPA DO 

PROGRAMSKEGA SVETA

Povzetek
V članku se osredotočim na tiste mejnike v zgodovini 

slovenskega radia po letu 1945, ki praviloma presegajo 

sam radijski medij, zadevajo čas in prostor, v katerem se 

je razvijal (odnos enopartijske oblasti do radia), poskuse 

zvezne jugoslovanske oblasti, da se v državi oblikuje jugo-

slovanski narod, in tako tudi poskus po omejitvi radijskega 

programa v slovenskem jeziku. Nakažem vlogo radia pri 

ustanavljanju slovenske televizije v drugi polovici petde-

setih let 20. stoletja, vnašanje dotlej nedopustne osebne 

note in sproščenosti v radijski program z uvedbo Vala 202 

leta 1972. Članek končam z vlogo slovenskega radia, ki 

jo je odigral v procesu demokratizacije in osamosvajanja 

slovenske države konec osemdesetih let 20. stoletja, ko je 

bil v prvih vrstah v bitki za Slovenijo in demokracijo in si ne 

prej in ne kasneje ni pustil vzeti besede.

S

LJERKA BIZILJ

Dr. Ljerka Bizilj je odgovorna 
urednica TV Slovenija 3 na 
RTV Slovenija; e-pošta: 
ljerka.bizilj@rtvslo.si.



S
60

Uvod
Radio, ki so ga v času nastajanja, v dvajsetih letih 20. stoletja sicer tudi na 

Slovenskem poveličevali in označevali kot tehnični fenomen in njegovo redno 
delovanje primerjali celo z izidom prve slovenske knjige, je vendarle bojeval bitko 
za enakopravni vstop v medĳ ski svet vse od svojega nastanka, najprej s tiskom in 
kulturnimi institucĳ ami, potem s televizĳ o, danes, ko se veliko govori o zatonu 
radia, pa z vsemi medĳ i; dokumentiranega začetka rednega oddajanja pa mu na 
Slovenskem noče priznati niti stroka.1 

Radio, ta, v bistvu vedno manjša škatla, ki govori, sprva torej ni smel posredovati 
dnevnih novic, dokler niso izšli časniki; ko so odločili, da lahko radio oddaja tudi 
sliko, je postopoma prevladalo mnenje, da bo televizĳ a povsem izrinila radio, a 
tudi v času interneta radio ni nič manj živ, na neki način celo premaguje sodobne 
medĳ e, saj s svojimi značilnostmi pravzaprav vstopa v vse medĳ e, od interneta 
do mobilnega telefona. Radio pogosto bolj kot drugi medĳ i premaguje tudi svoje 
nadzornike, ustanovitelje ali kakorkoli jih že imenujemo. Če je moral imeti sprva 
natančno določeno mesto v stanovanju in ga lastniki brez odobritve oblasti niso 
smeli prestavljati, je postopoma postajal manj viden, že kar neviden spremljevalec v 
vsakodnevnem življenju, ki je iz različnih razlogov, tudi zaradi težkega nadzora, saj 
izgovorjeno ni bilo enako obstojno kot napisano, marsikdaj povedal kaj (pre)več. 

Radio je informativno in propagando vlogo dobil predvsem med drugo svetovno 
vojno, na Slovenskem pa so ga npr. v petdesetih letih 20. stoletja označevali: »Radio 
je politični dnevnik, poljudnoznanstveni tednik, literarna revĳ a in ves slovenski 
pionirski tisk hkrati« (Radio Slovenĳ a 1951). Prva podrobna pravila za področje 
radia so sicer po drugi svetovni vojni sprejeli v zakonu o radiodifuznih postajah 
novembra 1955 (glej Uradni list (UL) FLRJ, 1955, št. 52, člen 2). V tem zakonu je 
prvič opredeljena vloga radia, in sicer, da redno obvešča javnost o pomembnih do-
godkih v družbenem in političnem življenju Jugoslavĳ e in o pomembnih svetovnih 
dogodkih. Poleg drugih, je bila pomembna naloga radia tudi, da »idejno in politično 
utrjuje načela socialistične demokracĳ e in vzgaja poslušalce v zavestne državljane 
socialistične domovine« (Zorn 1955). Sicer so za radio veljala tudi določila zakona o 
tisku. Višino radĳ ske naročnine je vse do sredine šestdesetih let 20. stoletja določala 
zvezna, jugoslovanska vlada (glej UL, 1953, št. 46, člen 42), prav tako predpise o 
radĳ skih sprejemnikih in načinu plačevanja naročnine.

Prva jugoslovanska/slovenska ustava je radio postavila v domeno države, 
podobno kot pošto in telefon. Popravljeni zakon o tisku iz leta 1946 se je nanašal le 
na tisk, smiselno pa so ga uporabljali tudi za radio. Prvi člen pravi: »Tisk v FLRJ je 
svoboden. Nihče ne sme biti oviran v svobodnem izražanju svojih misli s tiskom, 
razen v primerih, ki jih določa zakon« (UL FLRJ, 1946, št. 56), to pa so bili sodelavci 
okupatorja, protikomunističnih organizacĳ  in zakon je prepovedal novice, ki so 
ogrožale državo.

Februarja 1974 so sprejeli novo jugoslovansko ustavo (glej UL FLRJ, 1974, št. 9), 

ki je decentralizirala državo, uvedla združeno delo in delegatski sistem. V njem 
so zagotovili vsem narodom in narodnostim, da na radiu in televizĳ i uporabljajo 
svoj jezik.

Zakonodaja je bila vse do ustavnih dopolnil leta 1971 centralistično naravnana. 
Država je bila lastnica radĳ skih postaj in je imela tudi izključno pravico za njihovo 



S
61

uporabo. Del radĳ ske naročnine je bilo treba pošiljati v Beograd, radĳ ske postaje 
so bile proračunske ustanove, presežek je šel v proračun, prav tako pa je postajam 
morebitno izgubo pokrivala država. Beograjska radiooddajna postaja je dobila 
status splošnega državnega pomena. 

Vodenje radia so takoj po drugi svetovni vojni prevzeli sodelavci medvojnega ra-
dia Osvobodilna fronta (OF) in politični delavci, brez strokovnega znanja. Sprva tudi 
ni bilo programske sheme niti določenega časa oddajanja, oddaje so trajale sedem, 
osem ur dnevno, ob nedeljah in praznikih tudi več (Zorn 1945–50). Prve dni po koncu 
druge svetovne vojne je radio prenašal vse slavnostne prireditve ob zborovanjih v 
čast osvoboditve, objave oblastnih organov, poizvedovanja za pogrešanimi borci. 
Tudi prva leta po osvoboditvi je ostal povsem politično propaganden. V programu 
so prevladovali govori znanih osebnosti, prenosi velikih političnih manifestacĳ , tudi 
glasba je bila predvsem partizanska, narodna in tudi klasična. Celodnevni program 
je bil samo ob nedeljah, od sedmih zjutraj do polnoči. Ob delavnikih so oddajali 
jutranji program od petih do sedmih in potem med dvanajsto in pol četrto popoldne, 
zvečer pa od šestih oz. od sedmih do polnoči. Govorni program je bil razdeljen med 
poročila, oddajo za pionirje, vesele večere, gospodarske oddaje, literarne oddaje, 
slušne igre, gospodinjske nasvete; ljudska univerza je imela predavanja, jezikovne 
tečaje, zdravstvena predavanja, kmetĳ ske nasvete. Zvočni arhiv tudi s tega prvega 
povojnega obdobja (praviloma) ni ohranjen.

Zorn, sodelavec in kronist radia, zatrjuje, da se je program najprej začel 
sproščati na glasbenem področju (Zorn 1945–50). Tudi zaposlene na radiu so začeli 
postopoma izobraževati, leta 1950 so uvedli šestmesečni tečaj za napovedovalce in 
radĳ sko igralsko družino, trimesečni tečaj za tonske tehnike in nekaj seminarjev 
za administrativno osebje.

15. aprila 1951 je začel izhajati štirinajstdnevnik Radio Slovenĳ a, v njem so 
poslušalce obveščali o sporedu, objavljali so zanimive članke o programu, radĳ ski 
tehniki, tudi o aktualnih političnih dogodkih. Že prvo leto je revĳ a organizirala 
anketo o poslušanosti oddaj in o željah poslušalcev. Od 3129 anketirancev je npr. 
oddaje za pionirje poslušalo kar 77,6 odstotka poslušalcev, gospodarske oddaje pa 
73,3 odstotka naročnikov. Zanimiv je odziv na gospodarske oddaje. Dva od anketi-
rancev sta napisala pripombe nanje, ki jih po mnenju vodstva ni kazalo resno jemati. 
Eden je napisal, da »govorite same laži«, drugi pa, da »bi pri nas moral biti pravi 
raj, če bi bilo res vse, kar poročate« (Bezlaj Krevel 1988, 87). Najbolj poslušani so 
bili veseli večeri, poslušalci pa so jih vseeno zelo kritizirali, češ da je v njih premalo 
humorja, da se šale prevečkrat ponavljajo, tistim pa, ki so kritizirali humorista F. 
Milčinskega Ježka, da bi lahko bil duhovitejši, pa so odgovorili, da Ježek vselej ne 
bere svojih tekstov. Komorna glasba in jazz (70 odstotkov programa je bilo glasbe) 
sta bila največji kamen spotike. Obe zvrsti sta imeli velike zagovornike in velike 
nasprotnike. Rapa Šuklje, dolgoletna novinarka in urednica na radiu, zatrjuje, da 
do informbiroja niso vrteli jazza, ker ga Stalin ni maral (Šuklje 2008). Poslušalci pa 
so imeli najraje narodno glasbo.

Decembra 1951 je npr. Radio Ljubljana oddajal dnevno od enajst do trinajst ur 
programa (večerni radĳ ski dnevnik so uvedli leta 1952). Leta 1957 je program trajal 
med delavniki devetnajst ur dnevno, nekaj ur dnevno so začeli uvajati že drugi 
program, vendar le v večernih urah, od petih do desetih. Drugi program je postal 
redni leta 1961 in je leta 1985 oddajal osemnajst ur dnevno. Tretji program pa so 



S
62

uvedli leta 1969, sprva tri ure dnevno, leta 1995 pa je imel osemnajst ur programa 
dnevno.

Radio preživi agitprop
Odprtost, demokratičnost posameznega medĳ a je vselej odvisna od stopnje 

razvoja demokracĳ e v določenem okolju. Sicer omejevanje javne besede nikakor ni 
fenomen nekega družbenopolitičnega reda, vprašanje je samo, koliko omejevanja je 
v določenem družbenopolitičnem redu. V Slovenĳ i je bil v razmerah enopartĳ skega 
sistema takoj po drugi svetovni vojni še prisoten klasičen pristop k medĳ em, saj 
je bil npr. uradni cenzor v hotelu Slon, kasneje pa so bili v tiskarnah predstavniki 
tožilstva.2 Prvi cenzor po letu 1945 je bil slovenski medvojni aktivist in pisec Vlado 
Kozak. Sicer je Komunistična partĳ a (Slovenĳ e) (KP(S)) po drugi svetovni vojni za 
tisk, radio, založništvo in fi lm zadolžila komisĳ o centralnega komiteja (CK) KPS 
za agitacĳ o in propagando, agitprop. Agitprop ni nadziral medĳ ev, ni bil klasični 
cenzor, ampak je skupaj z medĳ i soustvarjal radio in časnike. Agitprop je bil pravza-
prav avtokratski razširjeni kolegĳ  oz. uredniški svet slovenskih časnikov in radia 
(Bizilj 2007, 60). J. Broz Tito, predsednik Jugoslavĳ e, je bil prepričan, da tisk in radio 
nista bila in nista orodje propagande, ampak imata predvsem vlogo informatorja, 
vlogo kronista naše socialistične stvarnosti, vlogo vzgojitelja našega človeka in sta 
močno orožje v prizadevanjih naših narodov za zgraditev socializma (Broz 1955, 
1). Zaželeno je bilo, da so bili novinarji člani KP oz. Zveze komunistov (Slovenĳ e) 
(ZK(S)) in uredniki so bili tako praviloma člani političnih organov, sprva tudi in 
predvsem agitpropa. Ni bilo dveh taborov, bil je delavski razred, bilo je ljudstvo, 
ki je imelo oblast, zato se ni moglo zgoditi, da bi novinar »obvisel nekako med 
dvema namišljenima taboroma: vlado in ljudstvom, prav zato, ker dveh taborov 
ni« (Kranjec 1954). Politika je poudarjala, da morajo biti medĳ i samostojni, vendar 
na socialističnih pozicĳ ah (Kardelj 1954, 4). Prepletanje funkcĳ  je bilo nekaj samo-
umevnega, pri čemer je bila vsaka, ki je bila bliže politiki, bolj cenjena od one, ki je 
bila bliže sredstvom javnega obveščanja.

Radio je bil po drugi svetovni vojni pogosto na dnevnem redu političnih organov, 
predvsem agitpropa. Nekih velikih odstopanj od začrtane linĳ e sicer ni bilo in jih 
v tisku in na radiu tudi ni moglo biti. Zelo hitro so zamenjali urednika, novinarje 
ali odtegnili subvencĳ e (Gabrič 1995, 58–66). Čeprav Rapa Šuklje pravi, da so bili 
po drugi svetovni vojni večinoma navdušeni nad graditvĳ o nove države in nove 
politike, in do ‘spodrsljajev’ na radiu ni prihajalo zaradi nasprotovanja sistemu, 
ampak predvsem zaradi različnih pogledov, kako ga uresničevati, zelo pogosto 
pa tudi zaradi neizkušenosti (Šuklje 2008). Na vseh ravneh, tudi na radiu, se je 
pojavljala problematika pomanjkanja strokovnih kadrov, ljudi, ki bi se na radio 
spoznali, šepala je organizacĳ a dela in programa in kadrov niso obvladovali, tako 
da so se jim pogosto dogajali razni ‘spodrsljaji’.

Tako se je npr. leta 1950 pojavila problematika vodenja Radia: 
Metoda dela direktorja postaja … ovira za boljše delo na vseh področjih. Nujno 
bi bilo poslati direktorja Oniča na dopust, nadalje poiskati primernega šefa 
personale in postopoma izmenjati vodstva nekaterih oddelkov in odsekov 
(glasbeni obrat, tehnični oddelek). V nekaterih odsekih se je nabralo ljudi, ki 
delajo brez kontrole …, direktor Onič v svoji živčnosti ni več dostopen za nas-
vete in s svojim načinom kot rečeno, ovira delo. (Uprava agitprop 1950) 



S
63

Tako so ugotovili, da postaja »neodložljiva rešitev vprašanje postavitve, zamen-
jave in čiščenja ljudi na Radiu Ljubljana«. France Onič je moral na dopust, potem 
pa so ga prestavili na mesto urednika kulturne rubrike v Slovenskem poročevalcu 
(Agitprop 1950), kar je pomenilo, da je bila težava njegova profesionalnost, stro-
kovnost, ne pa ideološka (ne)sprejemljivost.

V petdesetih letih 20. stoletja je imela politika veliko težav v medĳ ih zaradi 
zunanje politike, odnos Jugoslavĳ e do sveta se je spreminjal (informbiro) in novi-
narji niso vselej imeli pravega političnega instinkta: »Zunanjepolitična rubrika na 
Radiu Ljubljana je nujno potrebna okrepitve. Zaenkrat je zasedena samo z dvema 
članoma, od katerih je eden začetnik v novinarstvu. … Delo te redakcĳ e, komentarji, 
politični pregledi niso tehtni, ne dajejo poslušalcu izdelanih prepričljivih slik, niti 
niso originalni ter ne dajejo temeljite analize dogodkov, ne kompleksov, vzrokov in 
posledic« (ibid.). Težavo so rešili tako, da so kadrovsko povezali radio in časnike, 
da so skupaj skrbeli za področje zunanje politike. Leta 1950 so tako npr. za komen-
tiranje na radiu zadolžili Egona Tomca, ki je sicer delal kot novinar in urednik na 
Slovenskem poročevalcu. Kadrovske težave pa je politika skušala reševati tudi tako, 
da se »redakcĳ e okrepi s politično in strokovno močnimi ljudmi iz reorganiziranega 
državnega aparata, obenem pa očisti iz posameznih listov tiste, ki niso imeli zlasti 
političnih kvalifi kacĳ  za izvrševanje novinarskega dela« (ibid.).

Da je agitprop deloval kot uredniški odbor sredstev javnega obveščanja priča 
tudi primer, da se je ukvarjal celo s povsem strokovnimi novinarskimi vprašanji, 
da je odločil, »naj radio objavlja politični pregled enkrat tedensko, enkrat tedensko 
naj objavi politični komentar« in tudi tisk naj ima takšen komentar enkrat teden-
sko in to »v obliki enokolonskega članka in dan naj bo stalen« (Agitprop 1951a). 
Agitprop je tudi določil, da morajo biti na radiu petnajst- do dvajsetminutni govori 
znanih javnih delavcev z vseh področĳ : gospodarskih, kulturnih, političnih itd., 
ista tematika pa mora biti tudi v uvodnikih časnikov vsaj enkrat tedensko (ibid.). 
Podkomisĳ a agitpropa za tisk se je ukvarjala celo z žanri, kakršne naj novinar 
uporablja, ko npr. piše o pripravah na volitve, določila je, naj se »poslužuje uvod-
nikov, reportaž, orisov likov kandidatov, fotografi j« (Agitprop 1951b). K pisanju 
pa je vabila tudi politične delavce, ki več vedo, kajti novinarji niso dorasli svoji 
vlogi, še posebno pri pisanju o notranji politiki. Agitprop je npr. tudi naročil, naj se 
vzpostavi dopisniška mreža v Beogradu, naj se določi dopisnika v Kopru in enega 
v Trstu za Slovenski poročevalec in Ljubljanski dnevnik in naj imata v Beogradu 
oba dnevnika in radio po enega dopisnika. (Podkomisĳ a agitprop 1951a). Večino 
notranje- in zunanjepolitičnih informacĳ  je sicer posredovala tiskovna agencĳ a 
Tanjug, ki je imela sedež v Beogradu in je novice s precejšnjim časovnim zamikom 
posredovala v Ljubljano v t. i. sprejemni center, ki je bil leta 1951 na Tivolskem 
gradu v Ljubljani (Podkomisĳ a agitprop 1951b). Tanjug je bil dolgo tudi obvezni vir 
informacĳ  za tisk in radio in je imel podružnico v Ljubljani, ki je pošiljala v Beograd 
novice iz Slovenĳ e, najpogosteje so prevajali govore pomembnih politikov. Poleg 
tega je za informacĳ e skrbela tudi vlada, zvezna oz. republiška.

Na agitpropu so imeli tudi zbirni center za vprašanja s terena, ki so jih izbrali 
in razdelili in jih potem posredovali redakcĳ am radia in časnikov »za orientacĳ o« 
(Podkomisĳ a agitprop 1951c), določena vprašanja pa so potem na radiu ali v 
časnikih v obliki vprašanj in odgovorov ali živih komentarjev morali primerno 
popularizirati.



S
64

Vendar partĳ sko vodstvo tudi z delom agitpropa ni in ni bilo zadovoljno in so 
ga pogosto reorganizirali, in tako so ga po letu 1952 ukinili, ko so na 6. kongresu 
KP Jugoslavĳ e leta 1952 ločili partĳ sko in državno oblast, uradno pa je skrb za 
sredstva javnega obveščanja prevzela Socialistična zveza.

ZK se je sicer že po letu 1950 vse pogosteje zavzemala tudi za to, da je treba 
o »gotovih stvareh javno diskutirati, da se ne rešuje vse na ozkih konferencah in 
individualnih kontaktih« (Kavčič 1952). Skratka, t. i. politična linĳ a se je po inform-
biroju nekoliko spremenila, kopiranje sovjetskih vzorcev so postopoma opuščali, 
priporočali so celo, da radio razpiše natečaj za radĳ ske igre in izbira tudi iz dobrih 
tujih del in da je v glasbi treba ustvariti novo lahko glasbo, spisek neprimernih knjig 
je potrebno revidirati, spodbuditi več razvedrilne literature in dobrih veseloiger 
(Agitprop 1951c). Vendar takšna priporočila je marsikdo narobe razumel in je kaj 
hitro prihajalo do nezaželenih odstopanj oz. spodrsljajev. Pogoste razprave v okviru 
agitpropa o manj zaželenih umetniških ali popularnih žanrih, npr. jazzu, literaturi 
eksistencializma, abstraktni umetnosti, lahkih fi lmih namreč tudi med politiki niso 
izzvenele povsem enotno. Tako so ukinitev agitpropa, rahel odklon od sovjetskih 
vzorcev in odločitev o okrepitvi državnih organov povzročili določeno sprostitev 
v kulturnih in tudi v novinarskih vrstah. Bitka proti birokratizmu, ki jo je spodbu-
dila partĳ a, je npr. povzročila, da so v uredništva telefonirali, pisali številni ljudje 
in opozarjali na napake v delovnih okoljih. Radio, ki je uvedel »radĳ ske beležke«, 
je takšne anomalĳ e tudi objavljal. »Ko je radio in tisk kritiziral direktorje, je bilo 
preveč naglašeno, da je vsak direktor kriv, upravne odbore pa smo božali; premalo 
smo prikazovali njihove napake. … Druga je v tem, da so radĳ ske informacĳ e take 
vrste, da ne dovoljujejo nekih dolgoveznih člankov … , ampak morajo biti udarne, 
sicer jih nihče ne posluša. Sicer pa so se v zadnjem času radĳ ske beležke popravile« 
(Goršič 1952). 

Z ukinitvĳ o agitpropa s stališča vladajoče politike tako področje informiranja 
postane preveč razpuščeno, kar je narekovalo nove ukrepe in tako so aprila 1954 
ustanovili komisĳ o za tisk pri Socialistični zvezi delovnega ljudstva (SZDL), vodil 
pa jo je France Perovšek, ki je že prej vodil tudi agitprop. Skratka, po dobrem letu 
brezvladja oz. bolj zatišja, se je agitprop vrnil, sicer v novih razmerah, novih okvirih 
in v okviru nove organizacĳ e. In kako podrobno so se tudi potem v okviru SZDL 
ukvarjali s sredstvi javnega obveščanja, pove primer, ko je na seji komisĳ e za tisk 
Milan Apih, direktor radia, predlagal tudi obravnavo radia, saj so bili med drugim 
»v zadregi glede določitve časa oddaj v poletnem času« (Komisĳ a za tisk 1954a). 
Ker je bila socialistična ikonografi ja še posebno pomembna, predvsem prazniki in 
obletnice, so ji politiki tudi namenjali posebno skrb. Tako je npr. pred prvomajskimi 
prazniki Vida Tomšič sporočila določene, nove usmeritve o načinu praznovanja 
(Komisĳ a za tisk 1955). Tako naj bi dotlej npr. praznovanja z vojaškimi paradami 
imela predvsem zunanjepolitični značaj, po novem pa je bilo treba po republikah 
organizirati povorke delovnih ljudi in mladih, hkrati pa zagotoviti, da bo to »praznik 
delovnega človeka, naj se zabavajo, gredo na izlete«. Sklenili so tudi, da 

preko našega tiska že prej resno sprovedemo mobilizacĳ o in sicer ne v obliki 
kampanje, češ da morajo vsi v povorke, ampak v mobilizacĳ skem pogledu 
na ta način, da bo časopisje dobro razložilo pomen praznika in pri tem tudi 
odgovorilo na vprašanje o prvem maju včeraj in danes, kako se je delavski 
razred včasih boril za svoje pravice in kako danes vodi in usmerja vsa doga-



S
65

janja pri nas in kako je v tem pogledu drugod. … Skrbno bo treba pripraviti 
tudi radĳ ski program. Še vedno ni pozabljen spodrsljaj predlanskim, ko so bile 
takoj po vojaški paradi na programu kmečke pesmi, da si moral dobiti vtis, kot 
da je radio zgolj po sili prenašal parado. … Primerno bi bilo, da bi bil radĳ ski 
reporter proslave v Ljubljani aktivist in ne kdo od sedanjih reporterjev. V ta 
namen se bodo v radiu dogovorili s tovarišem Dragom Seligerjem. (ibid.)3

Radio je bil vseskozi trn v peti politike, ni ga bilo mogoče nadzirati kot časnike, 
čeprav naj bi se z novim direktorjem, Milanom Apihom, »temeljito izboljšala sama 
politična atmosfera« (Komisĳ a za tisk 1954b). Prejšnja leta je moral namreč o radiu 
večkrat razpravljati agitprop in celo politbiro, »a se še vedno dogaja, da radio ob-
javi Hajduka Stanka in Miklovo Zalo ravno v času, ko je Tito v Turčĳ i, pa ju ni ne 
prej ne kasneje« (ibid.). Perovšek je takšna dejanja ocenil, kot »da nas tu skušajo 
nekateri politično negativni tipi zafrkavati, kar jim na radiu tudi večkrat uspe. 
Ali je Vasja Ocvirk nosilec tega, ne vem, vendar pa ti ljudje preko njega in preko 
ostalih v kulturnem oddelku to realizirajo« (ibid.). Tako je Apih povedal, da »bi se 
sila radi znebili nekaterih ljudi, a nam ne uspe. Tako npr. Štefk e Savnikove, katere 
nočejo nikjer sprejeti, nadalje Šukljetove, ki s Tomcem in prof. Pirnatom sploh več 
ne govori. … O naši težnji k poljudnosti je izjavila, da gremo v vulgarnost in da 
bomo oddajali za kmete. Ne moremo pa ji odpovedati z motivacĳ o, da politično 
ne odgovarja« (ibid.). Tudi kadrovske zadeve, kdo in kje bo delal, ostajajo domena 
politike. Tako so sredi petdesetih let 20. stoletja razmišljali, da bi na radio prestavili 
Dušana Fortiča z mariborskega agitpropa, a za direktorja radia in kasneje Radia in 
televizĳ e imenujejo Franceta Perovška.

Radĳ ska ‘samovolja’ se je nadaljevala tudi po oktobru 1954, ko so ustanovili 
upravne odbore, ki naj bi v medĳ ih zagotavljali družbeni vpliv, pogosto pa so jih 
novinarji razumeli v praksi kot politični nadzor (Gabrič 1995, 20–23). Leta 1955 
so bile v upravnem odboru radia (razmerje med zunanjimi člani in kolektivom je 
bilo 10:5) velike razprave o svobodi novinarskega dela. Politični krogi so zavrnili 
te razprave, ugotavljali so, da je »marsikateri novinar vodil ne samostojno, ampak 
samovoljno politiko … , da mora imeti vsaka redakcĳ a neki osnovni idejnopolitični 
koncept, ki predstavlja izhodišče za njihovo delo« (ibid.). Nadzor nad tem, kaj radio 
oddaja, so imeli uredniki, pisalo in oddajalo se je dokaj nadzorovano in usmerjeno 
tako o zunanji politiki kot o domačem dogajanju; o dogodkih, kot je bila stavka 
v Trbovljah leta 1958, se npr. ni pisalo. Takratni direktor RTV Ljubljana France 
Perovšek trdi, da je bilo kar precej težav ob trboveljski stavki, saj je politika radiu 
očitala, da je s svojimi satiričnimi oddajami stavko spodbudil (Perovšek 2006).

Nadzor nad medĳ i, zlasti nad radiem in televizĳ o ostaja tudi po letu 1990 v rokah 
programskih, nadzornih svetov, ki jih imenuje državni zbor oz. vlada, ki potem 
določĳ o vodstveno strukturo. Vsaka oblast tako skuša obvladati medĳ e, vprašanje 
je le, kako daleč nadzor in vmešavanje segata. Tako novinarska profesionalnost tudi 
v razmerah parlamentarne demokracĳ e ostaja domena posameznikovega dosto-
janstva, spretnosti in njegovih značajnih značilnosti in navsezadnje demokratične 
tradicĳ e in demokratične in kulturne ravni, ki jo neka nacĳ a zmore doseči.

Krožki BBC
Jugoslovanski socializem so ohranjali in branili na različne načine. Eden od 

načinov je bilo omejevanje tujih informacĳ . Še zlasti pa so o problematiki tuje 



S
66

propagande razpravljali sredi petdesetih let 20. stoletja, ko je država normalizirala 
odnose s Sovjetsko zvezo. V zvezni ideološki komisĳ i SZDL so ugotavljali, da je 
predvsem angleška, ameriška in francoska propaganda vedno močnejša in se ob 
normalizacĳ i odnosov s Sovjetsko zvezo lahko zgodi, da bodo vzhodne države 
zahtevale enak način obravnavanja, kot je povedal Boriz Ziherl (SZDLS 1955). Za-
hodna veleposlaništva in konzulati so namreč organizirali čitalnice tuje literature 
in tujega tiska, predvsem v Beogradu in Zagrebu, medtem ko jim v Ljubljani to še 
ni uspelo. Povezovali so se z redakcĳ ami časopisov, novinarji, raznimi institucĳ ami 
in jim brezplačno dostavljali literaturo in fi lme. Za novinarske hiše so pripravljali 
celo biltene, iz njih so časniki v rubrikah Zanimivosti iz sveta objavljali na zadnjih 
straneh občasno notice. Pošiljali so literaturo o volitvah v Ameriki, razprave o vlogi 
tiska, radia in televizĳ e v politiki, o učinkovitosti večstrankarskega sistema. Britan-
ski svet je organiziral klube poslušalcev, ki so poslušali radio BBC in se tako učili 
angleščine. Krožki so pisali na BBC, radio je pisma objavljal, a omenjal le številko 
krožka, ki je poslal pismo. Žrebali so med najbolj zvestimi poslušalci in izžrebani 
je dobil štipendĳ o ali pa možnost bivanja v Anglĳ i za določen čas. Politični krogi 
so to označili kot nekako dobro »organizirano špĳ onsko mrežo« (ibid.).

Propagiranje zahodnega načina življenja, ki spodkopava jugoslovansko delavsko 
upravljanje in je hrana raznim malomeščanskim elementom, so imenovali »di-
verzantsko subverzivno dejavnost, kar vse poziva k restavracĳ i kapitalizma pri 
nas« (ibid.). Domačim sredstvom javnega obveščanja so očitali, da so zašli v neko 
idejno lakajstvo pred zahodom, še najpogosteje pri fi lmskih kritikah in raznih 
umetniških razstavah. Ugotavljali so, da se uredniki kulturnih rubrik bojĳ o, da bi 
izpadli primitivni, če bi kritizirali tuje razstave, za katere bi se »morala inteligenca 
sramovati, da se ljudje navdušujejo nad njimi« (ibid.).

Iz zapisnikov sej na SZDLS pa je razvidno, da do takšnih in podobnih vprašanj 
vendarle niso imeli vsi slovenski politični in oblastni organi enakega stališča, da 
se je znotrajpartĳ ski pluralizem širil in da je vse pogosteje prihajalo do različnih 
stališč med političnimi in oblastnimi organi. Republiškemu svetu za kulturo (mi-
nistrstvu) so na komisĳ ah SZDL očitali, da določenim ljudem daje dovoljenje za 
odhod v tujino, npr. učiteljem angleščine, ki organizirajo krožke BBC. Ugotavljali 
so, da so profesorji angleščine, ki so organizirali krožke BBC, simpatizerji zahoda 
in »sigurno tudi povezani agenti« (ibid.).

Leta 1954 so v okviru SZDLS ustanovili podkomisĳ o, ki naj bi spremljala vso tujo 
propagando in sproti obveščala obe komisĳ i (za tisk in ideološko komisĳ o). Tujo 
literaturo, tisk na Slovenskem je podrobno spremljala tudi državna varnost (leta 
1954 je bilo v Slovenĳ i 10.949 naročnikov tujega časopisja) in o tem redno obveščala 
politiko. Eno od rešitev so videli v tem, da ustanovĳ o nekakšen marksistični 
inštitut, kjer bi bila redna predavanja za kontinuirano in sistematično poglabljanje 
marksistične ideologĳ e. Verjeli so, da je to način, ki omogoča ljudi odvrniti od za-
hodne propagande; če bodo razumeli sistem, bodo ugotovili, da je to pravo in jih 
zahodna propaganda ne more zavesti (ibid.). Za novinarje bi bil najboljši kakšen 
večerni tečaj, da jih ne bi preveč odtrgali od njihovega rednega dela (ibid.), radio 
pa bi lahko reagiral na krožke BBC in sam organiziral kaj bolj primernega (ibid.).4 
Redakcĳ e in druge ustanove so sicer dobile navodilo, da tujo literaturo vračajo, 
če gre za »čisto očiten propagandni material« (ibid.), kar neposredno prepovedati 
pa vsega tega niso upali, saj je bila Jugoslavĳ a odvisna od zahodne pomoči in je 



S
67

na neki način hotela ustvarjati videz odprtosti in demokratičnosti. Tako so iskali 
možnosti, kako sami ustanavljati čitalnice, predvajati fi lme in organizirati tečaje 
tujih jezikov.

Dostop do tujega tiska in literature so omejevali, da ljudje ne bi sprejemali 
sovražne propagande, omejevali so potovanja v tujino in točno določali tudi 
dopisniško mrežo. O njej so odločali v Beogradu, predvsem pa je dopisnike v 
tujini dolgo časa lahko imel samo Tanjug kot zvezna tiskovna agencĳ a. Širili so 
prepričanje, da se tujina bori proti Jugoslavĳ i in njenim dosežkom. Stalne dopis-
nike v tujini je imel samo Slovenski poročevalec, in sicer v Italĳ i, Avstrĳ i in Francĳ i, 
iz drugih delov Jugoslavĳ e pa je za slovenska sredstva javnega obveščanja proti 
koncu petdesetih let 20. stoletja poročalo osem dopisnikov, štirje iz Beograda, trĳ e 
iz Sarajeva in eden iz Skopja. Za zunanjo politiko je bil tudi naprej zadolžen Tan-
jug, jugoslovanska tiskovna agencĳ a, kar je zagotavljalo nadzor nad novicami, ki 
so prihajale iz tujine. Z ustreznimi zveznimi službami in zunanjim ministrstvom 
so bili na temo jugoslovanske zunanje politike in kako o njej pisati, tudi redni 
tedenski sestanki.

Radio ustanovi televizijo
Radio je zelo pomembno vlogo odigral pri nastajanju slovenske televizĳ e, na 

tehničnem in programskem področju, vse od prvih resnejših poskusov leta 1953 
in še vsaj do leta 1962. Praviloma so vse televizĳ e, tudi v Evropi, nastale znotraj že 
obstoječih medĳ skih komunikacĳ skih razmerĳ  – znotraj delujočih radiev. Najbrž 
je tudi to razlog, da slovenska televizĳ a v okviru državne, zunajkomunikacĳ ske 
izkušnje ni mogla zaživeti, čeprav so bili prvi poskusi zunaj radia.

Leta 1947 oz. uradno leta 1948 je v okviru ljubljanskega Inštituta za elektrozveze 
(IZE) začel delovati laboratorĳ  za razvoj televizĳ e, v katerem so sprva sodelovali 
tudi nemški vojni ujetniki, strokovnjaki za področje telekomunikacĳ . Pomembnejšo 
vlogo je inštitut odigral pod vodstvom inženirja Albina Wedama. Skušali so razviti 
televizĳ o z domačo tehnologĳ o, kar pa se je izkazalo za nemogoče. Organizirali 
so prvo demonstracĳ o televizĳ e leta 1953 na Taboru v Ljubljani in povabili nanjo 
tudi radĳ ske sodelavce, predvsem programske. Tudi vse kasnejše demonstracĳ e 
televizĳ e, vse do rednega oddajanja leta 1958, so se odvĳ ale v sodelovanju inštituta 
in radia, ob precejšnji tehnični pomoči hrvaške televizĳ e. Vendar pa je inštitut tudi 
zaradi pretiranega poudarjanja domače tehnologĳ e, ki je slabo delovala, izgubljal 
pomen.

Boris Grabnar, sodelavec radia in televizĳ e, trdi, da pri prvih začetkih televizĳ e 
Radio Ljubljana uradno ni sodeloval, ni bil pobudnik. Sodeloval je na prošnjo IZE, 
a bolj mimogrede. Televizĳ a se je radiu prikazovala kot črn oblak (Grabnar 1972), 
vse leto 1956 je v okviru radia uradno ni nihče obravnaval. Ko je radĳ ski svet po 
zelo dolgih razpravah sprejel pravila zavoda, televizĳ e še ne omenjajo. Prvič je 
uradno na dnevni red radĳ skega sveta prišla 11. februarja 1957, ko so ugotovili 
neustreznost pravkar sprejetih pravil in skoraj eno leto so pripravljali nova, ki so 
upoštevala tudi televizĳ o, sprejeli pa so jih 23. decembra 1957, ko so tudi zavod 
preimenovali v radiotelevizĳ o. Februarja 1957 pa so že tudi ustanovili TV službo 
Radia Ljubljana, ki naj bi televizĳ o uvedla v program radia. Prvič so v radĳ skem 
proračunu upoštevali tudi televizĳ o junĳ a 1958. Vendar pa Radio Ljubljana septem-
bra 1957 predloži jugoslovanski vladi prvi elaborat o razvoju televizĳ e v Slovenĳ i 



S
68

(MZ (Muzejska zbirka) RTVS 1958). Časniki so napovedali začetek rednega odda-
janja TVL, da z 11. oktobrom »uvaja Radio Ljubljana vsakih 14 dni javni sobotni 
zabavno-glasbeni večer z naslovom: Radio Televizĳ a Ljubljana za konec tedna. Te 
javne radĳ ske oddaje bodo vsakikrat v veliki Filharmonični dvorani v Ljubljani in 
jih bo vsakokrat prenašala tudi ljubljanska televizĳ a« (Ljudska pravica 1958).

Televizĳ a, ki je bila torej sprva TV služba Radia Ljubljana, je bila za radĳ ske 
delavce črn oblak, najprej zaradi fi nančnih razlogov, saj so jo sofi nancirali iz 
radĳ ske naročnine, ki je bila 50 dinarjev in so z njo komaj pokrivali stroške radia, 
fi nanciranje televizĳ e pa je ostalo nedorečeno kar nekaj let. Po drugi strani pa so 
radĳ ci s televizĳ o dobili dodatno nalogo – obvezno sodelovanje na televizĳ i, kar pa 
ni bilo tako preprosto, saj je televizĳ a zahtevala drugačne spretnosti in imela dokaj 
zapleteno tehnologĳ o. Še do sredine sedemdesetih let 20. stoletja je televizĳ a težko 
pridobivala kadre, saj za delo na televizĳ i ni bilo posebnega navdušenja.

Poleg tega televizĳ a ni imela svojih izvirnih oddaj, ampak je dolgo časa predva-
jala radĳ ske, npr. Spoznavajmo svet in domovino in tudi slovenska popevka na primer, 
ki jo je TV Ljubljana prvič prenašala z Bleda leta 1962, je bila radĳ ska oddaja.

Televizĳ a je nastajala v radĳ ski hiši in zavzemala tudi vedno več prostora v radĳ -
skem domu. Okoli leta 1963 se potem televizĳ a loči od radia, dobi svoj programski 
kolegĳ , na Kolodvorsko ulico pa se izseli iz radĳ ske hiše sredi sedemdesetih let 20. 
stoletja, dokončno pa šele v sezoni 1978/79.

Slovensko le štiri ure dnevno?
Ob vedno večji gospodarski krizi v Jugoslavĳ i in po tem, ko se je pokazalo, 

da socializem ne bo rešil vseh težav, se je vedno bolj obujala že predvojna ideja 
o skupnem jugoslovanskem narodu, o enotni kulturi, enotnih informacĳ ah in o 
skupnih šolskih jedrih. V takšnih razmerah je Radio Ljubljana konec petdesetih 
let 20. stoletja bojeval močno bitko z Beogradom, z jugoslovansko radiotelevizĳ o 
(JRT). V njej so bili predstavniki vseh nacionalnih radiev in kasneje tudi televizĳ  
in v okviru te organizacĳ e so se mednacionalni odnosi v jugoslovanski skupnosti 
odražali bolj in prej kot v politiki. Združenje JRT, predvsem srbski predstavniki, 
so skušali dotlej samostojne nacionalne radĳ ske postaje v bistvu ukiniti in uvesti 
enoten jugoslovanski radĳ ski program v srbohrvaškem jeziku in nacionalne pro-
grame omejiti le na štiri ure dnevno. Radio Ljubljana bi tako imel slovenskega, 
t. i. lokalnega programa le štiri ure dnevno, sicer bi ostali program prevzemal od 
srbskega oz. jugoslovanskega radia, ki ga je JRT prav tako ustanovila v okviru 
Radia Beograd. Direktor RTV Ljubljana France Perovšek zatrjuje, da je šlo za 
načrtne pritiske od jeseni leta 1956 do leta 1959 in da so se srbski predstavniki 
pri propagiranju te ideje sklicevali na najvišje jugoslovanske politične in državne 
osebnosti. Prepričan je, da o tem sicer uradnih dogovorov zagotovo ni bilo, da pa 
je šlo za zaroto (Perovšek v Pohar 1993, 13–20). In nadalje, da je v jugoslovanskem 
političnem vrhu okoli skupnega radĳ skega in tudi televizĳ skega programa potekala 
tiha vojna (Perovšek 2006). Razprave, povezane z oblikovanjem t. i. jugoslovanskega 
naroda, pa so trajale še kar nekaj let, a se je z naraščajočo gospodarsko krizo vedno 
bolj potrjevalo, da centralizem in socializem sama po sebi nista prinesla uspeha. 
Prihajal je čas intelektualnega nemira, pritiskov z vzhoda in zahoda in ko so leta 
1963 spremenili ustavo in nad partĳ o, vsaj verbalno, dvignili delavski razred, cen-
tralisti le niso mogli zmagati.



S
69

Vloga tiska pa se z novo ustavo ni bistveno spremenila: »Tisk izhaja vedno in 
povsod iz stališča interesov socializma, je ogledalo različnih pogledov in stališč ter 
borbe mnenj o konkretnih vprašanjih socialistične prakse« (Babič 1958). Vendar pa 
so leta 1963 v ustavi dali državljanom vsaj formalno pravico do objavljanja svojega 
mnenja v množičnih občilih.

Šestdeseta leta 20. stoletja pa vendarle pomenĳ o konec obdobja monolitnosti. 
Jugoslavĳ a se je od strogega centralizma in dokajšnje izoliranosti začela postopoma 
odpirati, tisk se je množil in število novinarjev je naraslo že na tri tisoč (Komisĳ a 
za tisk 1960). Poleg tega se je ob naraščanju časnikov in revĳ  z zabavnimi vse-
binami začel širiti tudi manj strog in ne več toliko socrealistični način pisanja, kar 
je sicer povzročilo očitke, da v sredstva javnega obveščanja plasirajo in vnašajo 
malomeščansko in prozahodno orientacĳ o, a novih trendov ni bilo več mogoče 
zaustaviti. Na otoplitev političnih razmer v Jugoslavĳ i je vplivala tudi sicer nena-
merna spodbuda množičnega, svetovnega pohoda medĳ ev, medĳ ska okupacĳ a 
sveta, ki je v teh letih začenjala svojo zmagovito pot in vedno bolj trgala še tako 
trdne komunikacĳ ske in tudi druge spone v Evropi in tudi v Jugoslavĳ i. Jugoslavĳ a 
je bila sicer informacĳ sko zaprta, uvoz tujega tiska je bil vseskozi prepovedan oz. 
skrajno omejen. Radio in televizĳ a sta meje podirala. Študentske demonstracĳ e v 
Evropi so tako leta 1968 k protestom vzpodbudile študente v Beogradu in potem 
leta 1970 tudi v Ljubljani. Slovenski tisk, radio in televizĳ a so o tem poročali malo 
in previdno. Vendarle pa medĳ i konec šestdesetih let 20. stoletja stopajo v korak 
z napredno, liberalno politiko v domala vseh jugoslovanskih republikah in tudi v 
Slovenĳ i, postanejo akter in sredstvo v najmočnejših političnih bitkah v Jugoslavĳ i 
po drugi svetovni vojni.

Začetek šestdesetih let 20. stoletja je bil čas radia. Radĳ ski prvi program je 
oddajal od petih zjutraj do polnoči, drugi radĳ ski program pa zvečer, od sedmih 
do desetih. Radiu so namenili še več pozornosti, češ da je treba najti bolj privlačne 
oblike posredovanja govornih in glasbenih oddaj. Tako so si na radiu leta 1962 
zadali nalogo dvigniti kakovost programa. V jutranji radĳ ski program so uvedli 
voditelje, nasvete, popevke, več zabavne glasbe. Težave so imeli z drugim radĳ skim 
programom, saj ni bil dovolj poslušan, četudi so vključevali več sodobne glasbe 
in tečaje tujih jezikov. Predlagali so razširitev repertoarja zabavne glasbe (Zorn 
1960). Leta 1963 je imel Radio Ljubljana tudi že redne dopisnike v Celju, Mariboru, 
Murski Soboti, Novem mestu, Novi Gorici, na Jesenicah in dva v Beogradu, skupaj 
z Delom pa dopisnike v Trstu, Moskvi in Londonu.

Anketa Inštituta za sociologĳ o iz leta 1962 (Stupan 1962) je pokazala, da so 
radĳ ska poročila s 83 odstotki najbolj poslušana oddaja. Radĳ ski dnevnik je imel 67 
odstotkov poslušalcev, kulturne oddaje okoli 13 odstotkov. Ugotovili so, da kar 45 
odstotkov Slovencev dobiva informacĳ e prek radia, 28 odstotkov pa prek časopisov 
in revĳ . Radio je npr. poslušalo 78 odstotkov Slovencev, starih nad 14 let, dnevnike 
pa je bralo 40 odstotkov Slovencev. Tanjugova poročila so z informacĳ ami še vedno 
zelo zamujala, v čemer so videli pomemben razlog, da je v Slovenĳ i 60 odstotkov 
radĳ skih poslušalcev poslušalo Radio Celovec in Radio Trst, 18 odstotkov pa Glas 
Amerike.

Naročniki so leta 1961, ko je Slovenĳ a uvedla tudi televizĳ sko naročnino, 
plačevali vsak radĳ ski sprejemnik (300 din oz. pol dolarja, za vsakega nadaljnjega 
pa še 100 din), TV naročnina je bila tisoč dinarjev, povprečna plača je bila 37.180 



S
70

dinarjev. Po letu 1965 pa so republiške institucĳ e lahko same določale višino radĳ ske 
in televizĳ ske naročnine (Sekretariat SZDLS 1965). Takrat je v Slovenĳ i prišel en 
radĳ ski sprejemnik na tri prebivalce in en televizĳ ski na enajst ljudi, v ZDA je bil 
že leta 1964 en radĳ ski sprejemnik na enega prebivalca, torej so imeli 192 milĳ onov 
radĳ skih sprejemnikov (Virnik 1969).

Politika raziskuje razmere na RTV Ljubljana
Če je po letu 1945 politika o tisku in radiu razpravljala na svojih sejah, so se raz-

mere na RTV Ljubljana na začetku šestdesetih let 20. stoletja tako zaostrile, da je CK 
ZKS leta 1962 ustanovila komisĳ o, ki so jo sestavljali Marko Bulc, Milan Fabjančič 
in Niko Lukež (Organizacĳ sko politični sekretariat CK ZKS 1963), da bi proučila 
razmere na RTV Ljubljana. Iz gradiva je sicer mogoče razbrati, da bolj zaradi razmer 
na televizĳ i kot na radiu, a po opravljeni revizĳ i so odstavili celotno vodstvo RTV 
Ljubljana, tako je generalni direktor postal Boris Mikoš, direktor televizĳ e Dušan 
Fortič, direktor radia pa Milan Merčun.

Precejšnje povečanje programa, uvajanje samoupravljanja, prepričanje, da posta-
jajo delavci enakopravni z vodstvom, poskusi, da bi partĳ ski sekretarji na račun 
samoupravljanja povečali moč nad vodstvom in dokaj omahljivo vodstvo – vse to 
je povzročilo pravo anarhĳ o. Močna notranja nasprotja so se začela že leta 1961 
in odnosi so se tako zaostrili, da je prihajalo celo do medsebojnih obračunavanj 
med sodelavci. Tako so delavci vodstvu RTV med drugim očitali, da ni sposobno 
voditi učinkovite kadrovske politike. Komisĳ a pa je ugotovila, da tudi na radiu 
ZK ni odigrala svoje vloge, v izvedbenem oddelku je bilo med 47 člani kolektiva 
»vsega sedem članov ZK. V petdesetčlanskem simfoničnem orkestru sta samo 
dva člana ZK, kar pa ni specifi čen problem za RTV« (ibid.). Po eni strani je tako 
tudi komisĳ a CK ZK ugotovila, da vodstvo RTV ne obvladuje razmer, po drugi 
strani pa, da tudi to ne gre, da je partĳ ski sekretar verjel, da mora prevzeti vajeti 
in urejati stvari. Poleg tega so na radiu in na televizĳ i razkrili zelo slabo delovno 
disciplino in slab odnos do lastnine in opozorili, da se govori tudi o birokratskem 
cenzuriranju programa.

V poročilo CK ZKS (Radio 1963) je komisĳ a sicer jasno zapisala, da je z radĳ skim 
programom in razmerami na radiu razmeroma zadovoljna, saj je radio imel »v celoti 
vzeto dobro zgrajen programski koncept« in »organizacĳ sko ustaljen sistem dela, 
ki se stalno razvĳ a s ciljem doseči večjo kvaliteto in točnost oddaj« (ibid.), vendar 
pa so ugotovili, da približno enak obseg programa kot v Beogradu dela v Ljubljani 
bistveno manj ljudi. V kulturno-politični in informativni redakcĳ i v Ljubljani je bilo 
na primer zaposlenih 49 ljudi, v Beogradu za isto delo 175, v Zagrebu pa 150, in 
navkljub temu, »v tem sistemu ni lagodnosti, tudi spodrsljaji so redki«. Poročila, 
radĳ ski dnevnik in radĳ ske igre so pohvalili, kot vsebinsko nezadovoljive pa so 
označili glasbene oddaje, problematičen je bil zlasti zabavni del in nesprejemljivo 
glasbeno razmerje, saj je bilo kar 72 odstotkov tuje glasbe, »od tega 6110 minut 
iz ZDA!« Glasbene in zabavne oddaje so delali »apolitični ljudje in z idejno neiz-
kristaliziranimi kriterĳ i«. Veliko težav pa je radĳ skim delavcem povzročalo društvo 
dramskih umetnikov: »To društvo je nastopalo kot ceh za zvišanje honorarjev svojih 
članov. Njihova zahteva je bila, da mora prejeti vsak igralec za najmanjšo vlogo v 
radĳ ski igri najmanj 20 tisoč dinarjev« (ibid.). Tako so morali iskali rešitve zunaj 
dramskega društva.



S
71

Iz gradiva CK ZKS je mogoče razbrati še, da so se na radiu veliko ukvarjali z 
zahtevnostjo programa. Izhodišče programske politike je bilo, da ni dovolj »zado-
voljevati le obstoječi okus skupin poslušalcev, ampak poslušalce tudi dvigati na višji 
nivo, jih razvĳ ati, širiti in ostriti njihov estetski okus«, to pa je najlaže doseči na tak 
način, da »nudĳ o poslušalcem tak program, katerega del bo zadovoljeval njihov 
obstoječi okus, del pa jih bo navajal na poslušanje zahtevnejših oddaj« (ibid.).

Komisĳ a je ugodno ocenila sodelovanje med jugoslovanskimi radĳ skimi posta-
jami, češ da imajo skupne dopisnike v tujini, skupne programske akcĳ e in da si 
zgledno izmenjujejo gradivo »posameznih pomembnih oddaj«. Precej drugačni 
pa so bili odnosi med radiem in televizĳ o, zapisali so, da so odnosi slabi, da se na 
obeh straneh pritožujejo, da so zapostavljeni in da ni dovolj pripravljenosti za sode-
lovanje. Komisĳ a CK ZKS je ugotavljala, da bi morali »zaljubljenost in zaverovanost 
v sebe nadomestiti z organskim sodelovanjem« (ibid.).

Zamenjava vodstva radia in televizĳ e ni zaustavila razvoja obeh medĳ ev, prav 
nasprotno, radio in televizĳ a sta prav v šestdesetih letih 20. stoletja na Sloven-
skem doživljala največji razcvet in radio je bil vsaj do sedemdesetih let 20. stoletja 
najvplivnejši medĳ  v Slovenĳ i. Leta 1969 je npr. radio imel že tri programe, prvi 
program so imenovali univerzalni nacionalni program vseh zvrsti govornih in 
glasbenih oddaj. Drugi program je bil lahkotnejši, v njem so prevladovale vse zvrsti 
zabavne glasbe in kratke informativne in druge oddaje, uveljavljale so se npr. že 
glasbene lestvice. Tretji program pa je bil namenjen zahtevnejšim resnim glasbenim 
in govornim oddajam. Leta 1967 pa se je zgodilo prvič, da je število televizĳ skih 
sprejemnikov bolj naraslo kot število radĳ skih.

Radio vključi v program poslušalce
Sredstva javnega obveščanja so bila v času t. i. liberalizma, zadnjega poskusa 

pred letom 1990, da se demokratizira jugoslovanska skupnost, ena od osrednjih 
točk boja za prevlado med liberalno strujo in njenimi nasprotniki v ZK. Radio je v 
tej bitki odigral posebno pomembno vlogo, a skupaj z drugimi medĳ i in predsed-
nikom slovenske vlade Stanetom Kavčičem tudi izgubil. Po njegovi odstavitvi leta 
1972 so potem na RTV Ljubljana leta 1973, ko je na mesto generalnega direktorja 
prišel Janez Vipotnik, zamenjali vsaj 15 urednikov. Vendar pa je liberalizem pustil 
močan pečat tudi na področju radia. Decentralizacĳ a države, prenos pristojnosti 
na republike, uvedba delegatskega sistema, torej vključitve večine prebivalstva v 
politične razprave, je kljub t. i. svinčenim sedemdesetim letom 20. stoletja, ko poli-
tika skuša čim bolj disciplinirati medĳ e, povzročila precejšnjo sprostitev radĳ skega 
programa. V sezoni 1971/72 so namreč z uvedbo voditeljev skušali modernizirati 
radĳ ski program, v program so se začeli neposredno vključevati novinarji na terenu, 
postopoma pa tudi poslušalci.

Leta 1972 so uvedli program Val 202, kar je pomenilo veliko sprostitev programa 
in programsko približevanje poslušalcem. Poskusno oddajo so posneli sicer že 29. 
novembra 1971, a je do rednega začetka preteklo še pol leta. Sprva so uvedli ob 
petkih, sobotah in nedeljah »oddaje na Valu 202« (J. H. 1972). Radio je s tem stopil 
v korak z evropskimi trendi, skušal je modernizirati program, uvedel voditeljske 
oddaje in v živo vključil sprva prek telefona v program novinarje, postopoma pa 
tudi poslušalce (Zorn 1971). Predvideli so bolj sproščen program, ki ga bo »vodil 
in krojil vsak dan drug oblikovalec, ki bo ob prĳ etni glasbi zanimivo kramljal s 



S
72

poslušalci o rečeh, ki bi jih utegnile zanimati« (M. R. 1972). Z Valom 202 so uvedli 
bolj lahkoten pristop k temam. Precejšnja novost so bile pogostejše informativne 
oddaje, dopoldne so uvedli desetminutna poročila, »ki jih bodo brali novinarji in 
ne napovedovalci« (ibid.), sicer pa so ob vsaki polovični uri uvedli še novice.

Val 202 so uvedli v času, ko je bil odgovorni urednik Vojko Novak, urednik 2. 
in 3. programa Marjan Krišelj, urednica Vala 202 je bila vse do leta 1979, ko odide 
na televizĳ o, Julka Vahen. Val 202 pa je takrat prevzel Dare Milič, ki je vanj vključil 
več športnega programa.

Val 202 je radiu prinesel večjo odprtost in sproščenost, v bistvu je Radio Lju-
bljana že leta 1972 uvedel format t. i. infontaimenta, o katerem se je vsaj v Slovenĳ i 
več govorilo v 90-ih letih 20. stoletja, ko je resne vsebine začel posredovati na bolj 
sproščen, celo duhovit način.

Pravi kontaktni program, ko so v program vključili tudi poslušalce, so uvedli 
leta 1974 v oddaji Vi sprašujete, strokovnjak odgovarja. Vsebino so uravnavali dolga 
leta z zanko, t. i. šlingo z enajst sekundnim zamikom.5 Leta 1976 je Vahnova uvedla 
eno najbolj odmevnih oddaj Kje pa vas čevelj žuli in z njo radio še bolj približala 
poslušalcem, saj jim je pomagala razreševati težave.

Posebna prelomnica je tudi uvedba satirične oddaje Moped šov na Valu 202 leta 
1978, avtorja Toneta Fornezzĳ a - Tofa, ki je bila na sporedu kar dve desetletji in 
ob Radiu ga ga Saša Hribarja (na sporedu od aprila 1990) velja za najodmevnejšo 
satirično radĳ sko oddajo. Fornezzi je uvedel aktualno politično satiro, oblast pa jo je 
ob močni podpori urednikov (Vahnove in kasneje Miliča) dovoljevala tudi v smislu 
primernega ventila za ljudi (Černela 2006). Moped šov so ukinili leta 2000.

Zanimivo je, da so navkljub vedno večjemu uveljavljanju televizĳ e celo v 
srednjeročnem razvojnem planu RTV do leta 1980 predvideli veliko ekspanzĳ o ra-
dia, povečan obseg drugega in tretjega radĳ skega programa, uvedbo kombiniranega 
četrtega programa skupaj z lokalnimi postajami, uvedbo nočnega radĳ skega pro-
grama, povečanje slišnosti in usposobitev za izrazito povečan delež živega radĳ -
skega programa. Poudarili so, da sta radio in televizĳ a, ki »se dosledno vključujeta 
v samoupravni socialistični družbeni sistem, pomemben sestavni del tega sistema« 
(MZ RTVS 1976). V Slovenĳ i so sicer že delovale številne lokalne radĳ ske postaje, 
pod okriljem RTV Ljubljana in občinskih skupščin: Murska Sobota, Ormož, Ptuj, 
Šmarje pri Jelšah, Celje, Brežice, Sevnica, Slovenj Gradec, Radlje, Jesenice, Tržič, 
Cerkno, Radio Študent. Zavod RTV je vzdrževal in pokril stroške obratovanja 
oddajnikov za te postaje, dal brezplačno na razpolago glasbeni program in pokril 
stroške dveh programskih delavcev na vsaki lokalni postaji in nudil tudi potrebne 
programske in tehnične storitve (Tiskovni svet SZDLS 1973). 

Obseg programa so sicer vsako leto nekoliko povečali in skušali čim bolj pro-
fi lirati vse tri programe in prvi program tako namenili informativno-političnim 
formatom. Uveljavili so načelo, da imajo na prvem programu vsako polno uro 
informativno oddajo, na drugem ob polovični uri. Postopoma so začeli uvajati 
voditeljski način oblikovanja glavnih dnevno-informativnih oddaj. Odločili so se 
tudi za nekoliko bolj odprto shemo, »za uveljavljanje načela gibljivosti programa« 
(SZDLS 1978).  

Za drugi program pa so si zadali nalogo, da bodo izboljšali dinamiko programa, 
izboljšali programsko razmerje med govorom in glasbo v korist glasbe. Vendar so 
voditeljsko sproščenost težko uveljavljali, saj so poslušalci, včasih pa tudi politika, 



S
73

prek poslušalcev in javnih razprav o radĳ skih programih radiu sporočali, da mora 
biti »program radia v celoti zasnovan na resnosti, pa čeprav gre za manj resne 
oddaje« (SZDL Novo mesto 1978). Tako je katera radĳ ska oddaja »neprimerna, 
neresna, v celoti improvizirana, neduhovita in brez vsebine in bi bila kvečjemu 
primerna za lokalno oddajo« (ibid.). Pogosto so se spotikali ob jezik, predvsem pri 
športnih prenosih, kritični so bili do žalostnih humorističnih oddaj in do »proza-
hodno obarvanih EPP oddaj in popevk« (ibid.).

Na treh osrednjih radĳ skih programih, prvem, drugem in tretjem, na koprskem 
in mariborskem so po letu 1980 dnevno oddajali 73 ur programa (SZDLS 1980). 

Radio korak naprej
Po letu 1981, po smrti Tita, ko je Jugoslavĳ a vedno bolj pokala po šivih, je Radio 

Ljubljana skušal loviti korak z Mladino in Radiem Študent, ki sta bila glavna akterja 
v vedno ostrejši medĳ ski vojni v Jugoslavĳ i. Radio je vedno pogosteje omogočal 
poslušalcem, da so bili tam, kjer so se dogajale pomembne stvari: ko so delavci 
stavkali, ko se je zahtevalo ukinitev smrtne kazni, ukinitev sankcioniranja verbalnih 
deliktov, odpiranje t. i. tabuiziranih, prepovedanih tem, bolj pregledno trošenje 
sredstev za manj razvite v Jugoslavĳ i, ko se je zahtevalo, da jugoslovanska vojska 
deli usodo vedno hujše gospodarske krize, visoke infl acĳ e, vedno nižjega standarda 
in vse pogostejših omejitev in pomanjkanja osnovnih življenjskih potrebščin.

Navkljub vsakodnevnemu negodovanju slovenske politike nad mediji je 
predsednik skupščine RTV Ljubljana Jože Smole leta 1982 ocenil, da je dosežen 
»velik napredek glede poročanja« (SZDLS 1982). Težavo pa je videl v tem, da je 
poročanje še vedno preveč vezano na delo forumov in da premalo zajema resnično 
življenje. O dogajanju v Jugoslavĳ i se premalo piše in govori. Okrogle mize, žive 
oddaje tako na televizĳ i kot na radiu so bile za Smoleta precejšen napredek in tudi 
Studio ob 17-ih na Radiu Ljubljana, saj široko obravnavajo družbeno problematiko, 
a bi »tu morali doseči večjo širino pri udeležbi v takšnih oddajah« (ibbid.). Smole je 
bil prepričan, da bi te oddaje morale biti še bolj polemične »in bi morale s polemično 
ustvarjalnim tonom prispevati k razreševanju odprtih problemov« (ibid.).

Različnost mnenj, ki jo je politika sicer začela promovirati po uvedbi dele-
gatskega sistema sredi sedemdesetih let 20. stoletja, so poimenovali pluralizem 
samoupravnih interesov. Tako se je razprava v političnih organih razširila, ni 
bila več enozvočna, ampak izrazito pluralistična in radio je to različnost vedno 
pogosteje vključeval v program. To je bil čas, ko ni bilo več ene same avtoritete, 
ko so politiki na republiški ravni hoteli sami odločati o domačih zadevah in so 
pogosto nasprotovali zveznim administrativnim prĳ emom, pri tem pa po potrebi 
uporabljali/izrabljali tudi medĳ e. Tako se je tudi v javnih razpravah o radĳ skem in 
televizĳ skem programu javno vedno bolj spodbujalo medĳ sko razpravo o dotlej 
prepovedanih temah (npr. tudi mednacionalnih odnosih, jugoslovanski armadi, 
verbalnih deliktih …), a vselej so priporočili tudi več političnega občutka. Raz-
pravljavci so na primer zahtevali, da se nacionalni ponos oz. domovinsko zavest 
močneje, a subtilno uvršča v programe. Zahtevali so več prenosov in posnetkov s 
tiskovnih konferenc o pomembnejših temah, s čimer bi dosegli večjo avtentičnost, 
kot pa s t. i. surovim poročanjem (SZDLS 1984). 

Cerkev je želela biti bolj navzoča v tisku in na radiu in televizĳ i, nadškof in 
metropolit Alojzĳ  Šuštar je v sredini osemdesetih let 20. stoletja božič lahko voščil 



S
74

prek slovenske oddaje v tujih radĳ skih postajah (Šetinc 1986). 25. decembra 1986 
pa je nadškof Šuštar prvič prek radia voščil božič, ko pa je voščil božič še prek tele-
vizĳ e, pa je ostro reagirala tudi zvezna, jugoslovanska politika, češ da »je slabo, ker 
se ne ostaja v verskih okvirih, ampak se gre na politizacĳ o celotnega primera, kar 
že ima negativne konotacĳ e v tujem tisku, a lahko ima tudi negativne posledice v 
naši javnosti« (SZDLS 1987).  

Medĳ i v drugi polovici osemdesetih let 20. stoletja postajajo vse bolj kot nekakšen 
»barometer aktualnih družbenopolitičnih razmer v družbi« (SZDLS 1986), ugotav-
ljajo politiki. Profesionalni kriterĳ i pri obveščanju javnosti se vse bolj odrivajo na 
rob dogajanja, »novinar pa je vedno bolj v funkcĳ i končnega razsodnika – postaja 
nekakšna pogojno-sistemska družbena vest« (ibid.). To je bil začetek razcveta slo-
venskega novinarstva v okvirih socializma in postopnega prehajanja v spreminjanje 
političnega sistema. Radio, ki ni bil deležen kritik mladinskih funkcionarjev kot npr. 
televizĳ a, ki so ji v osemdesetih letih 20. stoletja očitali konservativnost (Šetinc 1988), 
je objavljal razprave glavnih akterjev v boju za demokracĳ o in slovensko državo. 
Takratni generalni direktor RTV Ljubljana Vlado Janžič je predsedniku CK ZKS 
pogosto pisal o teh odstopanjih na radiu in tudi televizĳ i, na primer, da ostajajo izven 
organiziranega družbenega vpliva celi programski radĳ ski in televizĳ ski sklopi in 
področja, med njimi je omenil tudi radĳ ski program oddaj v nočnih, sezonskih in 
jutranjih programih (Janžič 1988). Potožil je, da so na 3. radĳ skem programu skoraj 
dve uri prenašali diskusĳ e iz razprave pisateljev o ustavi, da je bilo na radiu okrog 
Staneta Kavčiča, predsednika slovenske vlade v času liberalizma, toliko oddaj, da jih 
nihče ne more prešteti,6 da ima alternativna politika tako na radiu kot na televizĳ i 
svoje ljudi, v nekaterih urednikih pa svoje zagovornike in da radio in televizĳ a 
rabita kadrovske osvežitve in pa tudi novih ljudi.

Odločilno vlogo je Radio Ljubljana, takrat že Radio Slovenĳ a, odigral v osa-
mosvojitveni vojni, njegovi dopisniki so bili na vseh bojiščih, oglašali so se z vseh 
kriznih območĳ , poročali o vseh dogodkih.

Po letu 1990 Radio Slovenĳ a dobi močno konkurenco, saj se razmeroma hitro 
ustanavljajo komercialne radĳ ske postaje (za prvo velja izolski Radio Morje leta 
1992), ki vrtĳ o več glasbe, opuščajo daljše govorne oddaje, jezikovno se približajo 
pogosto banalnemu vsakdanu, kar je bliže predvsem mladim. Radio Slovenĳ a 
tudi v zadnjih letih ostaja bolj kot ne konservativen, predvsem v formi, sodobne 
radiofonske pristope uporablja previdno, postopoma pa, predvsem na drugem 
programu, prehaja k avtorskemu, bolj osebnemu nagovoru poslušalca in k avtor-
ski interpretacĳ i besedil in praviloma opušča klasično, hladno spikersko formo. 
Ohranja in goji razmeroma zborni jezik, z redkim odstopanjem k pogovorni formi 
v določenih oddajah na Valu 202, ohranja vsebino, ohranja precej govornega 
programa, čeprav je vsaj na Valu 202 čutiti skrb za bolj enakomerno porazdelitev 
glasbe in govora. Hkrati v bitki s konkurenco ohranja tudi poslušanost. Po vseh 
meritvah v zadnjih letih je Val 202 še vedno najbolj poslušan radĳ ski program v 
Slovenĳ i, takoj za njim je prvi radĳ ski program. Eden izmed razlogov je tudi v 
široki pokritosti s signalom, po drugi strani pa zagotovo v pestrosti informacĳ , 
vsebin, ki jih na drugih radĳ skih postajah skorajda ni več in navsezadnje tudi v 
razmeroma visoki novinarski kredibilnosti. Radio Slovenĳ a v močni konkurenčni 
bitki ohranja poslušanost, se ne pusti utišati in navsezadnje ohranja in goji tudi 
kanček svojeglavosti v odnosu do vsakokratne oblasti.



S
75

Opombe:
1. Uvodničar Vestnika (glasila Prosvetne zveze, ki je bila organizacija Slovenske ljudske stranke in je 

ustanovila Radio Ljubljana) je imenoval otvoritev radijske postaje »dogodek-mejnik, ki bi ga mogli 

primerjati samo še s prvo, v slovenski besedi tiskano knjigo« (Zorn 1928). Ob koncu uvodnika 

tudi pokaže »Kje je tista roka, ki to kolesje vodi, kje je tisti veliki mož, ki je največ svojih fi zičnih in 

umskih sil položil v naprave slovenskega radia,« in nato odgovarja: »Vsi moramo vedeti, da smo 

imeli za to veliko nalogo lastnega moža, Slovenca, vseučiliškega profesorja, ing. Maria Osano.« Na 

radiu so otvoritev počastili z govoroma pisatelja F. S. Finžgarja in pesnika O. Župančiča. Finžgar je 

ob tej priložnosti dejal: »Praznik slovenske besede je danes. Praznik velik, dasi tihosvečan, kakor 

ga še ni doživela slovenska beseda. Prvič je razpela krila, da poleti iz Ljubljane, iz srca slovenskega 

naroda, preko gora, čez reke in polja do vseh rojakov po domovini in tujini, do bratov Slovanov in 

do vseh narodov v Evropi in še dalje …« (Finžgar 1928). Po Finžgarjevem govoru je O. Župančič 

recitiral del svoje Dume. Sledilo pa je poročilo z velesejma. Osana je posredoval nekaj tehničnih 

podatkov: »Misel, da bi tudi Ljubljana morala dobiti svojo radijsko oddajno postajo, se je rodila 

že v radiu klubu v letih 1924–25. Uradno je bila že leta 1923 sprožena misel, da bi se v Ljubljani 

namesto radiotelegrafske postaje postavila radiofonska postaja, kar se je leta 1926 po naključju 

tudi v načelu posrečilo, tako da je danes postaja začela obratovati. Za sedanje čase je domžalska 

postaja ‘veleoddajnik’, ljubljanski studio pa po velikosti tudi posebnost. V Jugoslaviji smo imeli 

že leta 1925 radijski pravilnik, Čehi pa so svoj pravilnik sestavili po našem vzorcu« (Osana 1982).  

Uradna »otvoritev« radia je bila čez dva meseca, 28. oktobra 1928, ko so ob deseti obletnici počastili 

predvsem pretrganje vezi z Avstro-Ogrsko. Udeležili so se je tudi predstavniki iz tujine, v imenu 

slovenskega naroda se je za radio zahvalil kraljevi vladi dr. Marko Natlačen. Potem pa je nastopilo 

okoli osemsto pevcev! PZ je organizirala kar tridnevno slavje. 

2. Pred drugo svetovno vojno je morala biti npr. na Radiu Ljubljana posebna soba za državnega 

cenzorja.

3. Seliger je bil direktor Radia Ljubljana.

4. z razprave Vasje Kogeja, ki je na tej seji tudi pripravil pregled nad slovenskimi razmerami. 

5. Šlinga z enajst sekundnim zamikom pomeni, da je poslušalec izgovorjene besede slišal enajst 

sekund za tem, ko so bile izrečene, tako so imeli uredniki enajst sekund časa, da so neprimerne 

besede, vsebino izpustili.

6. Izid spominov o odstavljenem predsedniku slovenskega IS sta izdala Janez Janša in Igor Bavčar, 

dokumente pa jima je posredoval Niko Kavčič.

Literatura: 
Babič, Branko. 1958. Govor na občnem zboru DNS. Novinar, junij/julij, št. 6–7.

Bezlaj Krevel, Ljudmila. 1998. Halo, tu radio Ljubljana: Katalog k razstavi Tehniškega muzeja Slovenije ob 

sedemdeseti obletnici ustanovitve Radia Ljubljana. Ljubljana: Tehniški muzej Slovenije. 

Bizilj, Ljerka. 2007. Zgodovina TV na Slovenskem od 1957 do 1992. Doktorska disertacija. Ljubljana: 

Filozofska fakulteta. 

Broz, Josip Tito. 1955. Čestitka ob desetletnici jugoslovanske novinarske organizacije. Novinar, 

november, št. 7, str. 1.

Černela, Katja. 2006. Sašo Hribar kot fenomen v slovenskem radijskem prostoru. Diplomsko delo. 

Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. 

Finžgar, Fran Saleški. 1928. Ob otvoritvi Radia Ljubljana. Slovenec, 2.9.1928, št. 200, str. 5.

Gabrič, Aleš. 1995. Socialistična kulturna revolucija: Slovenska kulturna politika 1953–1962. Ljubljana. 

Cankarjeva založba.

J. H. 1972. Oddaje na Valu 202. Delo, 14. 6. 1972. 

Kardelj, Edvard. 1954. Izjava. Novinar, junij, št. 2, str. 4.

Kranjec, Miško. 1954. Izjava. Novinar, marec, št. 1.

Ljudska pravica. 1958. RTV za konec tedna. Ljudska pravica, 3. 10. 1958.

M. R. 1972. Celodnevni zabavni ‘Val 202’. Ljubljanski dnevnik, 6.6.1972.

Osana, Marij. 1928. Ob otvoritvi Radia Ljubljana. Slovenec, 2.9.1928, št. 200, str. 5.



S
76

Perovšek, France. 2006. Pogovor s Francetom Perovškom o zgodovini radia in televizije v drugi polovici 

20. stoletja. Pogovarjala se je: Ljerka Bizilj, 16. 3. 2006.

Pohar, Lado. 1993. Televizija prihaja: Spominski zbornik o začetkih televizije na Slovenskem. Ljubljana: 

RTVS.

Radio Slovenija. 1951. Najbrž še niste pomislili. Radio Slovenija, št. 3.

Stupan, Ana. 1962. Radio kot sredstvo množičnega obveščanja. Naši razgledi, 6.10.1962.

Šuklje, Rapa. 2008. Pogovor z Rapo Šuklje o zgodovini radia in televizije v drugi polovici 20. stoletja. 

Pogovarjala se je: Ljerka Bizilj, september 2008.

Virnik, Ivan. 1969. RTV invazija. Delo, 24.5.1969.

Arhivski viri

Agitprop. 1950. Zapisnik 2. seje agitpropa pri CK KPS, 20. 12. 1950. ARS 1589, fond CK ZKS III, a.e. 730, 

šk. 30.

Agitprop. 1951a. Zapisnik seje agitpropa, 3. 1. 1951. ARS 1589, fond CK ZKS III, a.e. 731, šk. 30.

Agitprop. 1951b. Zapisnik 6. seje za agitacijo in tisk, 1. 2. 1951. ARS 1589, fond CK ZKS III, šk. 27. 

Agitprop. 1951c. Zapisnik 5. seje komisije agitpropa, 24. 2. 1951. ARS 1589, fond CK ZKS III, a.e. 733, 

šk. 30.

Grabnar, Boris. 1972. Naša vsakdanja televizija. Aktualnosti 3-4. Scena. ARS 1215. MZ RTVS,  šk. 67.

Goršič, Milko. 1952. Zapisnik konference agitprop komisije pri CK KPS z novinarji, 22. 9. 1952. ARS 

1589, Fond CK ZKS III, a.e. 785, šk. 30.

Janžič, Vlado. 1988. Pismo (rokopis) generalnega direktorja RTVL Vlada Janžiča predsedniku P CK ZKS 

Milanu Kučanu, 10. 5. 1988. ARS 1589, fond Predsednikova dejavnost, šk. 26.

Kavčič, Stane. 1952. Zapisnik konference agitprop komisije pri CK KPS z novinarji, 22. 9. 1952. ARS 

1589, Fond CK ZKS III, a.e. 785, šk. 30.

Komisija za tisk. 1954a. Seja komisije za tisk, 8. 5. 1954. ARS 537, fond SZDLS, šk. 168.

Komisija za tisk. 1954b. Zapisnik 7. seje komisije za tisk pri P SZDLS, 19. 6. 1954. ARS 537, fond SZDLS, 

šk. 168.

Komisija za tisk. 1955. Zapisnik seje komisije za tisk pri SZDLS, 12. 3. 1955. ARS 537. Fond SZDLS, šk. 

176.

Komisija za tisk. 1960. Gradivo, ki ga sta ga komisiji za tisk posredovali komisija za kadre CK ZKJ in 

komisija za tisk SZDLJ, 18. 3. 1960. ARS 537, fond SZDLS, šk. 261. 

MZ RTVS. 1958. Razvoj televizije v Sloveniji v letu 1958, 15. 4. 1958. ARS 1215 MZ RTVS, šk. 20.

MZ RTVS. 1976. Gradivo ob 50-letnici radia v Jugoslaviji, 18. 3. 1976. ARS 1215, MZ RTVS, šk. 41.

Organizacijsko politični sekretariat CK ZKS. 1963. Razni zaupni dopisi, naročila, zapisniki 

organizacijsko političnega sekretariata CK ZKS. ARS 1589, fond CK ZKS III, šk. 107.

Podkomisija agitprop. 1951a. Zapisnik seje podkomisije za agitacijo in tisk, 23. 11. 1951. ARS 1589, 

fond CK ZKS III, a.e. 762, šk. 30.

Podkomisija agitprop. 1951b. Zapisnik 9. seje podkomisije za agitacijo in tisk, 27. 3. 1951. ARS 1589, 

fond CK ZKS III, a.e. 755, šk. 30. 

Podkomisija agitprop. 1951c. Zapisnik 2. seje podkomisije agitpropa za zunanjepolitična vprašanja, 

5. 5. 1951. ARS 1589, fond CK ZKS III, a.e. 770, šk. 30.

Radio. 1963. Poročilo CK ZKS, 25.3.1963. ARS 1589, fond CK ZKS III, šk. 107. 

SZDLS. 1955. Zapisnik 7. skupne seje komisije za tisk in komisije za ideološko vzgojno delo pri 

SZDLS, 11. 5. 1955. ARS 537, fond SZDLS, šk. 176.

Sekretariat SZDLS. 1965. Zapisnik 62. seje sekretariata izvršnega odbora glavnega odbora SZDLS, 28. 

1. 1965. ARS 537, fond SZDLS, šk. 53.

SZDL Novo mesto. 1978. Povzetek razprave o programih RTV za leto 1979: Mestni svet SZDL Novo 

mesto, 15. 12. 1978. ARS 537, fond SZDLS, šk. 76.

SZDLS. 1978. Povzetki iz »predlogov programov za leto 1979«, 18. 10. 1978. V gradivih SZDL jeseni 

1978. ARS 537, fond SZDLS, šk. 76.

SZDLS. 1980. Samoupravni sporazum o temeljih plana razvoja RTV Ljubljana od 1981–85. Gradivo 

RTV Ljubljana, posredovano RK SZDL, 19. 12. 1980. ARS 537, fond SZDLS, šk. 70.



S
77

SZDLS. 1982. 41. seja P RK SZDL, 12. 1. 1982. ARS 537, fond SZDLS, šk. 61.

SZDLS. 1984. Delegatom skupščine RTV Ljubljana. Radijski in TV-programi 1985 – nekaj predlogov in 

stališč iz javne razprave. V gradivu TS SZDLS, 21. 12. 1984. ARS 537, fond SZDLS, šk. 467.

SZDLS. 1986. Iz razprave o nekaterih vprašanjih nadaljnjega razvoja javnega informiranja in 

komuniciranja ter o nalogah ZK pri tem. Zapis 16. seje TS SZDLS, 9. 1. 1986. ARS 537, fond SZDLS, 

šk. 468.

SZDLS. 1987. Zabeležka s sestanka v okviru zvezne konference SZDL Jugoslavije. Gradivo v okviru 

35. seje sekretariata TS SZDLS, 14. 1. 1987. ARS 537, fond SZDLS, šk. 473.

Šetinc, Franc. 1986. Nagovor Franca Šetinca urednikom slovenskih glasil. Pogovor z glavnimi 

uredniki in novinarji, ki spremljajo problematiko odnosov med samoupravno družbo in verskimi 

skupnostmi (s predsednikom SZDLS Francem Šetincem), 11. 2. 1986. ARS 537, fond SZDLS, šk. 

116.

Šetinc, Mile. 1988. Razprava člana Republiške konference Zveze socialistične mladine Slovenije 

(RK ZSMS) Mileta Šetinca. Aktualna vprašanja programov delovanja in razvoja RTV Ljubljana. 

Magnetogramski zapis 12. seje P RK SZDLS, 5. 7. 1988. ARS 537, fond SZDLS, šk. 7.

Tiskovni svet SZDLS. 1973. Položaj in razvoj RTV Ljubljana v luči nekaterih najpomembnejših 

sestavin (Poročilo za skupščino SRS). November 1973. V gradivu Tiskovnega sveta RK SZDL. ARS 

573, fond SZDL, t.e. 457.

Uprava agitprop. 1950. Nekaj problemov Radia Ljubljana. Poročila uprave za agitacijo in propagando 

pri CK KPS. ARS 1589, fond CK ZKS III , a.e. 842, šk.7.

Zorn, Jože. 1928. Kronika RTV 1928. ARS 1215 MZ RTVS.

Zorn, Jože. 1955. Kronika RTV 1955. ARS 1215 MZ RTVS.

Zorn, Jože. 1945-1950. Kronika RTV 1945-1950. ARS 1215  MZ RTVS.

Zorn, Jože. 1960. Kronika RTV 1960. ARS 1215 MZ RTVS.

Zorn, Jože. 1971. Radijski program za leto 1971. ARS 1215 MZ RTVS.




